brusszel


Folyamatosan szigorodik  az ellenőrzés

Gódor Mihály a transzfer-árak vizsgálatáról
Figyelő Online - Gódor Mihály
2013.04.26  14:19   
mail
nyomtatás
Közeledik a transzferár-nyilvántartások leadási határideje. A cégek dolgát nehezíti, hogy noha a transzferárrendelet az elmúlt évet érintően nem változott, a NAV elszámolóárakkal kapcsolatos ellenőrzési gyakorlata évről évre módosul, finomodik. Az utóbbi években a társaságiadó-különbözet megállapítása mellett előtérbe kerülnek azok az adónemek, különösen az áfa, amelyek azonnali bevételt ígérnek a hatóságnak.

Gódor Mihály a KPMG szenior menedzsere

Május végéig kell elkészíteniük az erre kötelezett, naptárival megegyező üzleti évvel működő vállalkozásoknak a transzferár-nyilvántartásukat. Az elszámolóárak alátámasztásának időszakában sok cég még mindig arra koncentrál, hogy a lehető legkisebb erőfeszítéssel készítse el a nyilvántartásait, és csökkentse a mulasztási bírság kockázatát. Pedig az utóbbi évek vitatott eseteiből az derül ki, hogy ennél sokkal nagyobbat lehet bukni a tartalmi kérdéseken és olyan adónemeken, amelyek eddig nem feltétlenül álltak a transzferár-ellenőrzések középpontjában. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy már nemcsak a társasági adó a NAV transzferár-vizsgálatának fő célpontja, hanem sok esetben az általános forgalmi adó, a vám és a helyi iparűzési adó is.

A jelenség hátterében az áll, hogy a revíziók eddigi fókuszát adó társaságiadó-különbözet megállapítása sokszor nem hoz tényleges bevételt az államháztartásnak, csak a nemzetgazdasági szinten 1000 milliárd forintos nagyságrendű veszteségelhatárolás mértékét csökkenti. Ezzel szemben az adóhatóság – például az általa nem valósnak minősített szolgáltatások kapcsán – a társaságiadó-következményeken túl a kapcsolódó mulasztási bírsággal és késedelmi pótlékkal együtt adóhiányt is megállapíthat a jogosulatlanul levonásba helyezett általános forgalmi adó kapcsán is.

Szintén gyakorlati ellenőrzési tapasztalat, hogy csak a nagyon alaposan körbejárt és alátámasztott veszteséget fogadja el az adóhatóság, és továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani az ingyenesen elszámolt tételek indoklására, a transzferárak év végi egyszeri kiigazítására, illetve a költségekből származó haszon utólagos bizonyíthatóságára. Ugyanakkor a társaságiadó-különbözet megállapítása terén is megjelent néhány új irányvonal a NAV gyakorlatában. Ilyen például a finanszírozás vizsgálata, ahol az alkalmazott kamatláb mértékének az ellenőrzésén túl is felmerülhetnek kérdések.

Az elmúlt években a NAV több, a válság előtt vagy elején történt felvásárlás, vagy nagy beruházást végrehajtó cégnél megállapítást tett a hitelből való finanszírozás kapcsán. Ennek elfogadott minimális arányát a társaságiadó-törvény ugyan rögzíti, mégis nem egy esetben előfordult, hogy a hatóság olyan esetekben is tőkének minősítette a kapott hitelt, amelyeknél a tőkerész érdemben meghaladta a törvényben rögzített minimális mértéket. Indoklásuk szerint ez kizárólag tulajdonosi döntés eredménye, és a tulajdonos érdeke volt. A jogi és adózási aggályokat felvető esetekben a hatóság a kifizetett kamatok arányos részét indokolatlan költségnek minősítette, és utána hátralékot, illetve bírságot számított fel, ami az ilyen tranzakciók jellege miatt milliárdos kötelezettséget is eredményezhetett.

Az adóhatóság továbbra is kedveli a mulasztási bírságokat, hiszen ez azonnali bevételt eredményezhet, szemben mondjuk egy társaságiadóalap-korrekcióval. A bírság ráadásul olyan esetekben is kivethető, amikor bár készült valamilyen nyilvántartás – például az anyavállalatnál központilag elkészült anyagok –, ám az nem állja ki a hazai szabályozás próbáját. A más számviteli sztenderdek szerint készülő, más nagyságrendekről szóló, esetlegesen hiányos vagy a magyar leányvállalat eredményét lokálisan befolyásoló tényezőket szem elől tévesztő anyagokból ugyanis kimaradhat egy-két olyan tranzakció, ami nyilvántartási kötelezettség alá tartozhat, és amely darabonként több millió forintos mulasztási bírsághoz, rosszabb esetben több adónemet is érintő adóalap-korrekciókhoz vezethet.

A transzferárazási ügyek változó ellenőrzési gyakorlatára azért kell különösen nagy figyelmet fordítani, mert mostani lépéseinknek az adóhatóság 4-5 év múlva követett ellenőrzési gyakorlatát is ki kell állnia.●

A szerző a KPMG szenior menedzsere
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200